Hoe werkt het:

Een WhatsApp Buurtpreventiegroep, is een groep in de chat app WhatsApp, Signal of Telegram met één of meer beheerders.

Buurtbewoners die lid zijn van deze groep, kunnen elkaar snel op de hoogte brengen van alarmerende situaties zoals een inbraak, vernielingen of een verdacht persoon in de buurt. Buren zijn de beste vorm van veiligheid. Het is voor hen belangrijk om te weten wat er in hun buurt speelt. Op deze manier kunnen buren hun buurt veilig houden en op een laagdrempelige manier veiliger maken. Het is de bedoeling dat er alleen alarmerende berichten worden geplaatst.

Bij een alarmerende situatie belt men altijd eerst naar het alarmnummer 112 en informeert daarna de leden via de WhatsApp Buurtpreventiegroep.

De beheerder onderhoudt contact met de wijkagent en andere belangrijke partners zoals de gemeente en bijvoorbeeld woningbouwverenigingen.

En onthoud het beste compliment wat je kunt krijgen is dat er geen berichten in jouw groep worden geplaatst.

Huisregels:

Wij hebben, samen met de beheerders, huisregels opgesteld. Wij verzoeken je vriendelijk onze regels te lezen en na te leven. Hiermee kunnen we ongewenste en ongepaste communicatie voorkomen binnen de groepen en gebruik maken van de buurtpreventie App zoals de bedoeling is.

  • 1. Deelnemers hebben minimaal de leeftijd van 18 jaar.
  • 2. Deelnemers zijn woonachtig en/ of werkzaam in straat/buurt/wijk van de groep.
  • 3. WhatsApp is een burgerinitiatief.
  • 4. De politie komt alleen in actie wanneer een melding bij 112 gedaan wordt. Bel 0900-8844 wanneer er geen spoed is.
  • 5. Gebruik de WhatsApp volgens de SAAR methode.
  • S = Signaleer
  • A = Alarmeer 112
  • A = App om je waarneming door te geven aan de andere groepsdeelnemers
  • R = Reageer, door bijvoorbeeld naar buiten te gaan en contact te maken met de persoon. De bedoeling is dat we van de verdachte persoon zijn plannen verstoren (“zaak stuk te maken”). Doe dit alleen als je dit veilig kan doen zonder risico’s, maak bijvoorbeeld een praatje met de persoon.
  1. Laat door middel van een WhatsApp bericht aan elkaar weten dat 112 al gebeld is! Voorkom een regen van 112 meldingen.
  2. Let op het taalgebruik. Niet vloeken, schelden, discrimineren en dergelijke.
  3. Speel geen eigen rechter en overtreedt geen regels/ wetten. Dus ook geen mobiele telefoon vasthouden tijdens het besturen van een voertuig.
  4. Het versturen van foto’s van een verdachte is alleen toegestaan t.b.v. het verstrekken van een signalement, wanneer dit voor de melding noodzakelijk/van meerwaarde is. Daderkenmerken zoals geslacht, huidskleur, lengte en gezicht kunnen ook goed beschreven worden in tekst. Denk bij voertuigen aan de kleur, het merk, het type en het kenteken.
  5. Gebruik deze WhatsApp groep(en) alleen waar het voor bedoeld is en niet voor onderling contact/ privéberichten.

Aanvullende deelnemersvoorwaarden:

  1. Het lid van de groep woont in de wijk van de groep.
  2. Het niet houden aan de afspraken (kan) leiden tot verwijdering uit de groep.
  3. In alle gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien beslist de beheerder, eventueel in samenspraak met de politie en gemeente.

Nadat je bent toegevoegd:

  1. Zodra je bent toegevoegd in de groep, zie je in WhatsApp vanzelf een melding staan. Je hoeft hier niet op te reageren met een ”dank je wel” of bijvoorbeeld een emoticon. Stel dat er honderd mensen lid zijn van de groep, dan ontvangen al deze leden een niet urgent bericht en daar is de groep niet voor bedoeld. Het maakt mensen onnodig ongerust en sommige leden verlaten bij het meermaals plaatsen van onnodige berichten zelfs de groep.
  2. Heb je vragen aan de beheerder, stel deze dan in een privébericht, maar nooit in de groep zelf.
  3. Als u een alarmerende melding wilt doen, bel dan eerst 112 en app vervolgens de Alarm App groep.
  4. Plaats zo correct mogelijk een melding. Het is belangrijk dat je in het bericht zoveel mogelijk informatie plaatst, denk aan:
  • Locatie en tijdstip (Let op: in de Alarm App mag je uitsluitend berichten plaatsen die op dat moment van toepassing zijn, achteraf berichten kun je beter in de Chat App groep plaatsen of anders indien de beheerder dit heeft doorgegeven).
  • Soort (verdachte) situatie
  • Aantal personen
  • Eventueel voertuig inclusief kenteken
  • Beschrijving van voertuig en personen
  • Is 112 gebeld

 

 

Het verschil tussen de Alarm App en een Chat App:

In een alarm app zet je alleen berichten waar de politie voor is gebeld. Tevens plaats je hier aanvullende zaken die van belang kunnen zijn zoals een signalement, rijrichting, gebruikte voertuigen en andere zaken die van belang kunnen zijn.
In de chat app mag je alle berichten plaatsen er zijn wel een aantal, eigenlijk vanzelfsprekende regels:

  • Aanstootgevend gedrag, provocatie of opruiende taal is niet toegestaan en zal als gevolg daarvan leiden tot onmiddellijke opschorting van het account.
  • We vragen je om rekening te houden met de taal die je gebruikt tijdens het chatten. We tolereren geen berichten die beledigende of beledigende woorden bevatten, inclusief die op basis van ras, geslacht en handicap.
  • Houd de sfeer positief. Staat er iets waar je het niet mee eens ben, spreek die persoon dan via een rechtstreeks bericht zelf aan in plaats van dit via de groep “uit te vechten”.
  • Schrijf niet in hoofdletters, het is zo schreeuwend!
  • Het maken van reclame is niet toegestaan.